Orice cumparator de masina la mana a doua doreste sa achizitioneze una cat mai buna pentru cat mai putini bani si tocmai din acest motiv se intampla adesea ca oamenii de buna credinta sa dea banii pe un JAF frumos – pe o masina bine aranjata pentru vanzare care, de fapt, ascunde multe alte probleme. Iata un scurt ghid de identificare a masinilor care au avut daune serioase.
1. Pretul semnificativ mai mic decat media pietei. Primul indicator pentru o masina cu probleme este pretul, iar un pret cu mult mai mic decat pretul mediu al pietei indica foarte clar ca acea masina a fost o dauna totala sau o masina care a suferit daune majore. Astfel, ea a putut fi cumparata cu bani foarte putini, reparata ieftin si vanduta la un pret imbatabil. Marja de profit este mai mare la masinile refacute decat la cele la care dau kilometrii inapoi. Facand abstractie de situatiile exceptionale in care cineva vinde o masina buna foarte accesibil (pleaca din tara, are mari probleme financiare, etc...), pretul semnificativ mai mic decat media iti indica din prima ca esti pe cale sa cumperi un JAF. Iar cum povestile cu plecatul din tara si problemele financiare nu sunt doar povesti ale vanzatorilor cinstiti, ci si ale vanzatorilor de rea-credinta, o verificare online a istoricului masinii pe InspectorAuto.ro te poate scuti de batai de cap ulterioare.
2. Masina este prea frumoasa. Cand o masina la mana a doua, de vanzare, iti atrage atentia in primul rand pentru ca e prea frumoasa, atunci e momentul sa faci un pas inapoi si sa apelezi la ratiune. Expresia romaneasca ”pe afara-i vopsit gardul, inauntru-i leopardul” sintetizeaza foarte bine ideea. Un vanzator de rea-credinta, care vrea sa ascunda reparatii indoielnice ale masinii, ti-o va prezenta mereu mai bine decat pe o masina noua. ”Are rodajul facut, a fost tinuta in garaj, are si roti de iarna” - vanzatorul iti va spune tot ce vrei pentru ca argumentele sale sa vina in sustinerea masinii prea frumoase.
3. Ocazia sa cumperi e prea mare. O masina grav avariata si reparata ieftin trebuie vanduta cat mai repede - inainte sa se cojeasca vopseaua, inainte sa apara rugina. Din acest motiv vanzatorii apeleaza la trucul ofertei limitate cu texte de genul ”Plec din tara si trebuie sa o vand, daca nu o dau cu banii astia o bag in garaj la soacra-mea si o pun la conservare”. O masina care se vinde ca urmare a unui presupus partaj, din cauza unor grave problemele financiare sau a unor interventii chirurgicale complicate ”miroase” de departe a ”poveste” si nu trebuie sa te lasi coplesit de ocazia prea mare pe care o ai sa cumperi o masina presupus buna.
4. Nuante diferite ale vopselei de pe caroserie. S-ar putea sa nu observi din prima si in niciun caz daca privesti masina prea de aproape. Este important sa o vezi in lumina zilei, intr-un spatiu deschis, de la distanta. Este indicat sa ai si pe cineva cu tine care sa studieze masina de asemenea. Daca observi diferente de nuanta e un prim semn ca masina a fost lovita. Daca e mai mult decat o usa, o aripa sau o bara de protectie este momentul sa te intrebi serios cat de grava a fost avaria si sa asculti cu atentie ce are de spus vanzatorul. Nici daca masina prezinta peste tot aceeasi nuanta si acelasi luciu n-ar trebui sa te linisteasca: daunele totale pot fi si masini revopsite integral.
5. Lufturi mari sau inegale. E nevoie sa studiezi cu atentie lufturile de pe o masina. Nu este neaparat o problema daca sunt mari, ele trebuie sa fie si egale. Atunci cand esti decis sa cumperi un anume model de masina, studiaza pe strada cateva exemplare din acelasi model, alese la intamplare. Observa lufturile de peste tot. Apoi studiaza-le si pe cele de la masina pe care vrei sa o cumperi. Spatiile mari si mai ales inegale intre diverse componente ale caroseriei tradeaza avarii foarte grave si reparatii de proasta calitate. in niciun caz nu ti-ai dori sa dai banii pe o astfel de masina, pe un JAF.
Dorinta prea mare de cumparare, un vanzator cu vorbe alese si o dauna totala mascata binisor te poate transforma cu usurinta din cumparator de buna-credinta in cumparator-pacalit.
Tocmai de aceea e important sa faci uz de toate mecanismele de verificare de care dispui inainte de cumparare. Cateva zeci de lei sau in cel mai rau caz sute de lei te pot scapa de pericolul sa cheltui zeci de mii de lei pe un JAF frumos.
Un prim instrument de verificare este InspectorAuto.ro, apoi intr-un service de marca. Programarea la service se poate face direct de pe InspectorAuto.ro in momentul in care decizi sa verifici istoricul unei masini.
InspectorAuto.ro este primul instrument online care permite verificarea imediata a istoricului autovehiculelor. Astfel, cumparatorii de masini rulate sunt mai bine informati si riscul de a da banii pe un JAF frumos sunt mai mici. Apeland la InspectorAuto.ro pentru a verifica masinile, inainte de achizitie si inainte de verificarea intr-un service, cumparatorii de masini scutesc timp si bani.