Ce trebuie sa stii ca sa nu dai banii pe o fosta dauna totala.

Ce trebuie sa stii ca sa nu dai banii pe o fosta dauna totala.

 

Legislatia permisiva si diversele interese economice fac posibila, in Romania, intoarcerea pe strada a unor masini grav avariate – cele cunoscute ca ”dauna totala”. Aceasta este o realitate de care orice cumparator de masina rulata trebuie sa tina cont astfel incat sa nu dea banii pe o FIXATA si sa nu isi riste viata in cazul unui eventual accident petrecut intr-o astfel de masina.

FIXÁT adj. 1. imobilizat, intepenit, prins, (reg.) proțăpit. 

Conform legislatiei din Romania vorbim despre o dauna totala atunci cand cuantumul pagubei depaseste 75% din valoarea masinii la data producerii accidentului rutier.

Simplu spus, o masina cu o valoare de piata de 10.000 Euro este considerata dauna totala daca in urma accidentului pagubele se ridica la suma de 7.500 Euro si de aici lucrurile devin un pic complicate.

Masina respectiva fie este pastrata de asigurator si vanduta, fie lasata proprietarului, care o vinde si el la randul sau.

Intr-o lume ideala, cumparatorii acelei daune totale ar fi parcurile de dezmembrari auto. in realitate, de cele mai multe ori acea masina grav avariata este cumparata de persoane fizice sau de firme obscure, apoi este reparata cu costuri minime si ulterior pusa la vanzare. 

E foarte important sa retineti ca in aceasta situatie se pot gasi masini mai noi sau mai vechi, cu numar de kilometri foarte mic sau foarte mare, cumparate ca masini noi sau rulate din Romania sau din orice alta tara.

O analiza a InspectorAuto.ro arata ca circa 4% dintre masinile rulate provenite din import si aflate la vanzare in Romania au fost dauna totala in tara de provenienta sau avut avarii foarte grave. Atentie! in anunturile pentru aceste masini au de multe ori mentionat ca masina este ”fara accident”! 

Pentru a fi profitabila vanzarea unei daune totale, reparatorii acelei masini vor folosi fie piese din dezmembrari, fie piese noi, ieftine, de calitate foarte slaba, sau renunta pur si simplu la inlocuirea reperelor avariate. in aceasta ultima situatie se gasesc airbag-urile. Acestea nu mai pot fi reparate si ar fi nevoie neaparat de unele noi, care sunt scumpe. Reparatorii obscuri repara masinile fara a le mai monta si airbag-uri.

Acesta este mecanismul prin care masinile dauna totala ajung iar pe strada, iar cumparatorii de buna-credinta dau banii pe o FIXATA.

In aceasta situatie poate sa fie orice masina scoasa la vanzare, iar cumparatorul are sanse mari sa afle prea tarziu pe ce a dat banii. Semnul cel mai mare de intrebare ar trebui sa apara la masinile foarte noi, cu 1-3 ani vechime, rulaj mic si pret foarte atragator.

In definitiv doar clientul se poate proteja si poate face acest lucru prin utilizarea logicii proprii si a mecanismelor de testare si verificare existente pe piata.

Un prim instrument de verificare este InspectorAuto.ro, apoi intr-un service de marca. Programarea la service se poate face direct de pe InspectorAuto.ro in momentul in care decizi sa verifici istoricul unei masini.

InspectorAuto.ro este primul instrument online care permite verificarea imediata a istoricului autovehiculelor. Astfel, cumparatorii de masini rulate sunt mai bine informati si riscul de a da banii pe o FIXATA sunt mai mici. Apeland la InspectorAuto.ro pentru a verifica masinile, inainte de achizitie si inainte de verificarea intr-un service, clientii scutesc timp si bani.