Intinerirea masinilor prin darea inapoi a kilometrajului a fost, este si va fi cel mai simplu mod prin care poti creste considerabil valoarea de revanzare a unei masini second hand.
Manevrarea kilometrilor nu este un fenomen nou, se intampla de pe vremea daciilor cand kilometrajul se datea inapoi cu bormasina montata pe cablul kilometrajului pentru a-l invarti in sens invers.
Diferenta este ca acum totul se rezolva mult mai usor, elegant si de multe ori fara sa demontezi nimic de pe masina, direct prin mufa OBD2.
De aceea iti recomand un aritcol scris acum ceva timp: Este kilometrajul tot ce conteaza la o masina second hand?
Iar pentru a-ti creste sansele de a gasti o masina noua ar trebui sa citesti: Afla cum sa gasesti o masina cu kilometri reali.
Exista totusi mai multe feluri in care se dau kilometri inapoi:
1. Doar din instrumentele de bord,
Acesta este singurul loc in care sunt vizibili pentru cumparator. Estimam ca aproximativ 70-80% din masinile cu kilometri dati inapoi sunt facute in acest mod. Toata operatiunea poate dura doar cateva minute si de cele mai multe ori nu trebuie demontat nimic de pe masina, totul se face prin mufa OBD2.
KILOMETRI DATI INAPOI CU TELEFONUL
KILOMETRI DATI INAPOI CU ENIGMA
Cum poti verifica totusi kilometri reali ai masinii? Trebuie sa ai un tester compatibil cu masina respectiva capabil sa citeasca toate calculatoarele masinii sau cel putin calculatorul motorului ECU. Acolo vei gasi de regula kilometri reali ai masinii. Daca testerul stie sa citeasca si alte calculatoare cum ar fi modulul ABS, cutie de viteze, senzori de presiune pneuri etc, kilometri se pot gasi si acolo la multe masini.
Trebuie sa fii atent si la data la care a fost facuta ultima programare a calculatorului respectiv pentru ca daca este recenta cel mai probabil s-a umblat acolo si atunci nu mai poti lua valoarea de buna.
Sunt situatii in care pe calculatorul motorului kilometrajul este zero, atunci clar el a fost sters atunci cand s-au dat kilometri din bord inapoi pentru a induce in eroare. In astfel de cazuri stii ca s-au dat inapoi dar nu stii cu cat.
2. Din (aproape) toate calculatoarele masinii,
Sau cel putin din cele verificabile cu instrumentele uzuale. Aceasta manopera poate sa dureze pana la cateva ore si poate sa coste sute bune de euro. Totul depinde de cat de mult castiga samsarul la masina si cat de mult este dispus sa plateasca pentru interventie.
Aceasta operatiune presupune in foarte multe cazuri demontarea respectivelor piese de pe masina, luarea fiecarui calculator in parte si programarea noilor kilometri astfel incat sa para totul cat mai real, sa nu fie kilometri identici peste tot, data ultimei programari sa fie credibila, numarul de programari etc.
REPROGRAMARE CALCULATOR AIRBAG
Chiar si la masinile care stocheaza kilometri masinii pe cheie exista metode prin care acestia se pot reseta.
Este totusi foarte greu sa faci o masina perfecta din acest punct de vedere iar cu un tester bun si un ochi experimentat poti sa iti dau seama daca s-a umblat la km.
De asemenea, o practica des intalnita este punerea celorlalte calculatoare pe zero astfel incat cel care verifica sa considere ca pe respectivul modul nu s-au inregistrat kilometri si sa treaca mai departe.
Estimam ca maxim 20% din masini sunt facute in acest fel din cauza complexitatii operatiunii si a costului ridicat.
Ce ramane de facut?
Dupa cum am vazut mai sus modificarea kilometrajului din bordul masinii este cea mai frecventa si se face relativ usor la un pret relativ mic de 50-100 Euro. Pentru ca majoritatea cumparatorilor nu verifica corespunzator masina cu un tester samsarilor le este suficient acest artificiu.
Astfel pentru a evita tepele exista cel putin 3 solutii:
1. Verificarea prealabila a istoricului de kilometri online.
Acest lucru se face dupa seria de sasiu sau VIN (vehicle identification number), pe care o poti face foarte rapid pe site. Click aici pentru a introduce seria de sasiu si a vedea daca sunt disponibili kilometri pentru masina dorita.
2. Verificarea masinii cu un tester compatibil.
Un tester capabil sa citeasca cel putin calculatorul motorului ECU. Cu cat mai multe cu atat mai bine. Poate nu vei vedea kilometri reali dar vei vedea cel putin ca au fost dati inapoi.
3. Prin apelarea la serviciul Inspector pe Teren.
Prin acest serviciu un specialist se va deplasa cu tine la fata locului, unde se afla masina, si va face o inspectie completa a masinii:
Click aici pentru a vedea mai multe detalii si a face o programare.
- Inspectie de daunalitate cu masurarea grosimii stratului de vopsea pe toata masina si imbinarea elementelor de caroserie.
- Verificare sub capota pentru depistarea eventualelor probleme la motor si subansamblele acestuia.
- Verificare la interior pentru functionarea corespunzatoare a instrumentelor de bord, climatizare etc.
- Inspectarea elementelor de siguranta airbag-uri, centuri etc.
- Diagnoza cu tester pentru depistarea erorilor si verificarea kilometrajului unde este posibil.
- Proba de drum (drive test) daca masina are toate actele ok si vanzatorul permite acest lucru.
La final vei primi un raport de 10 pagini care contine toate verificarile facute. Mai multe detalii si programari aici: Inspector pe Teren (Verificare masina second hand)
Nu uita! Kilometrajul real al unei masini second hand s-ar putea sa nu il afli niciodata! De aceea conteza foarte mult starea tehnica a masinii, uzura motorului si a componentelor acestuia, daca masina a fost avariata grav etc.
Daca masina este tehnic OK, nu a suferit daune serioase, nu are afectata structura de rezistenta, uzura motorului este in limite normale iar la proba de drum masina se comporta bine ai mari sanse sa fi gasit o masina buna.