Cererea mare pentru masini second-hand ii determina pe samsari sa gaseasca metode noi de a face bani sau sa apeleze la metode vechi, deja confirmate. Dupa valul de masini rulate cu sute de mii de kilometri sau masini cu daune majore dar cu kilometri putini, in 2018 au aduse in tara si sute de masini furate din Europa de Vest.
Politistii de frontiera au descoperit anul trecut in jur de 250 autovehicule, care figurau ca fiind cautate de autoritati sau declarate furate in strainatate. Comparativ cu aceeasi perioada a anului 2017, cand au fost depistate sub 150 de autovehicule, in 2018 s-a constatat o crestere de peste 70%. Nu au fost doar autoturisme, ci si microbuze, motociclete, camioane si remorci.
Pe langa aceste masini furate din strainatate si descoperite la frontiera, mai sunt si autovehicule furate pe care hotii reusesc sa le aduca in tara inainte de a fi declarate catre autoritatile din afara, deci numarul acestora este chiar mai mare. Astfel de cazuri apar destul de des in Romania iar in cele mai frecvente situatii masinile aduse sunt din Italia.
Atentie! Am intalnit cazuri in care masina era deja inmatriculata in Romania si s-a descoperit ca este data in urmarie abia la urmatorul proprietar. Acest lucru se intampla din cauza faptului ca ea poate sa fie declarata furata si dupa 1-2 ani.
In astfel de situatii masina este sechestrata de politie iar proprietarului ii va fi foarte greu sau imposibil sa isi recupereze banii de la vanzator.
Pentru a fi siguri ca nu dati banii pe o masina furata din strainatate trebuie sa aveti in vedere cateva aspecte:
- verificati toate actele masinii pe care doriti sa o cumparati. Acestea trebuie sa fie in original, nu copii. Daca nu va pricepeti apelati la un specialist.
- nu cumparati o masina care are doar talonul si o singura cheie.
- verificati online sau la RAR inainte de cumparare daca masina este declarata furata.
- nu platiti masina pana cand proprietarul nu va da certificatul de autenticitate emis de RAR. Daca proprietarul refuza sa faca asta, oferiti-va sa platiti dvs. costurile certificatului si doar daca masina este OK faceti actele si platiti masina.
- certificatul de autenticitate mai atesta si faptul ca seriile masinii corespund cu actele si ca masina nu a fost vanduta la dezmembrari in tara de origine, caz in care nu mai puteti inmatricula masina.
- atentie la masinile cu pret mult mai mic decat piata, nimeni nu vinde in pierdere, poate fi un semn ca masina are probleme sau este chiar furata. Nu dati banii inainte sa faceti toate verificarile necesare.
- ispita este destul de mare, veti avea un model de lux la jumatate de pret dar trebuie sa verificati atent. Tepele cele mai mari acolo se dau.
Pe InspectorAuto.ro, acoperim noua tari din Uniunea Europeana in ceea ce priveste baza de date cu autovehicule declarate furate catre autoritati. Certificatul de autenticitate, desi nu mai este obligatoriu pentru toate masinile, ramane foarte important in cadrul unei tranzactii auto. Daca vanzatorul refuza sa vi-l inmaneze ar trebui sa renuntati la achizitie.
Potrivit Politiei de Frontiera, printre cele mai scumpe masini furate anul trecut sunt trei SUV-uri: un Land Rover in valoare de peste 58.000 euro, un BMW X6 in valoare de 50.000 euro si un Audi Q7 in valoare de peste 60.000 de euro.
Hotii au incercat sa introduca in Romania autovehicule furate pe la toate granitele tarii: P.T.F. Petea (judetul Satu Mare), P.T.F. Nadlac (judetul Arad), P.T.F. Bors (judetul Bihor), frontiera cu Republica Moldova, P.T.F. Albita si P.T.F. Sculeni, precum si la granita cu Bulgaria.