Cea mai buna veste din ultimii ani cu privire la piata de masini second hand si la protejarea cumparatorilor de masinile cu kilometrajul dat inapoi sau cu alte vicii ascunse a venit, surprinzator, pe final de 2015. De parca Mos Craciun a citit articolul "3 solutii simple si eficiente pentru rezolvarea problemei kilometrilor" si ne-a facut un cadou mai devreme.
Un grup de parlamentari au depus la Senat un proiect de lege care are ca scop descurajarea tranzactiilor cu vehicule ale caror date sau caracteristici sunt trucate sau nerelae si, in consecinta, cresterea sigurantei pe drumurile publice, potrivit celor de la MEDIAFAX. In motivarea initiativei, parlamentarii sustin ca interesul principal al statului ar fi asigurarea sigurantei circulatiei si, interesul secundar, protejarea celui inselat - in cazul nostru cumparatorul de buna credinta.
N-ar fi fost rau ca interesul de a proteja cumparatorul sa fi fost pe primul loc, iar apoi siguranta, dar este bine si asa. E bine ca cineva s-a gandit sa faca un pic mai multa lumina in piata second hand.
Practic, noul proiect de lege vrea sa completeze Codul Penal cu infractiunea de "inselaciune privind date sau caracteristici ale vehiculelor" care va fi pedepsita cu inchisoare de la 2 la 5 ani.
"Prin date sau caracteristici ale vehiculelor se intelege: elementele de identificare, provenienta, modificarile si interventiile, inclusiv asupra odometrului, istoricul reviziilor, reparatiilor si accidentelor rutiere in care a fost implicat vehiculul. Fapta constituie infractiune independent de diligenta depusa de persoana care devine titular de drepturi asupra vehiculului",
Update: aici gasiti proiectul de lege asa cum a fost depus: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?idp=15409
Aceasta initiativa este doar primul pas si e foarte important ca s-a facut! Acum ramane de vazut cum se va aplica o astfel de lege pentru ca aici va fi cea mai mare durere de cap. Din ce am dedus pana acum din stirea publicata de MEDIAFAX, vor fi pedepsiti atat cei care vor interveni asupra kilometrajului, cat si proprietarii care vor vinde masini masluite, asa ca mai intai ar trebui sa ne asiguram ca avem cum sa demonstram inselatoria.
Interventia asupra rulajului este foarte greu de demonstrat, din pacate, dar nu imposibil. Chiar daca frauda nu se depisteaza la transferul de proprietate, cumparatorul ar trebui, ulterior achizitiei, sa beneficieze de un interval de timp - un fel de garantie - in care sa faca verificari.
Astept parerile si opiniile voastre in rubrica de comentarii de mai jos si hai sa gasim solutii pentru aplicarea unei astfel de legi!