Martorii de bord si semnficiatia lor explicata in detaliu

Martorii de bord si semnficiatia lor explicata in detaliu

Martorii de bord, beculetele sau ledurile sau erorile de bord, dupa cum sunt denumite de fiecare sofer in parte, au fost si vor fi cu siguranta o problema pentru majoritatea conducatorilor auto atunci cand apar aprinsi in bordul masinii. Dar cati dintre noi stim care este semnificatia lor si ce erori raporteaza?

 

Pentru ca ne-am confruntat cu diverse situatii legate ori cauzate de acesti martori si de erorile pe care le semnaleaza, am decis sa intocmim o mica enciclopedie ca sa aflam astfel cu totii semnificatia lor, cum trebuie sa procedam cand se aprind si cum ii facem sa dispara. (Fara sa aplicam banda neagra peste ei, desigur! :) )

Vom incepe prin a-i imparti in 4 categorii de marotri de bord, dupa importanta semnificatiei acestora. Veti observa ca de cele mai multe ori, categoriile sunt definite prin culori specifice:

1. Martorii de bord de culoare verde.

Acestia sunt de regula martorii inofensivi cu scopul de informare activa. De exemplu martorul de semnalizare ori cel de functionare a luminilor de faza scurta. 

2. Martorii de bord de culoare galbena (sau oranj).

Sunt cei  care ne avertizeaza de probleme active, pasive ori intermitente si care de cele mai multe ori nu impun imobilizarea vehiculului ori interventii imediate de reparatii. (Atentie! Exista bineinteles si exceptii pe care le vom prezenta in detaliu in continuare).

3. Martorii de bord de culoare rosie.

Acestia sunt martorii care de regula impun imobilizarea masinii, daca nu cumva acest lucru s-a realizat deja automat. Martorii de culoare rosie indica in marea lor majoritate defectiuni la nivelul vehiculului. (Exemple de exceptii: martorul pentru frana de mana activa sau centura de siguranta). De cele mai multe ori acestia vor fi si insotiti de mesaje pe afisajul bordului si/sau de avertizori sonori. 

4. Martorii de culoare albastra si alba.

Un lucru util de mentionat este acela ca anumiti martori, desi avand acelasi scop, pot varia ca si infatisare, logo/iconita ori culoare in functie de marca autovehiculului. Noi ii vom parcurge pe cei comuni si va recomandam cu caldura sa consultati manualul de utilizare al autovehiculului dumneavoastra pentru a vedea foarte detaliat semnificatia fiecarui martor.

 

Martorii de bord si semnficiatia lor explicata in detaliu

Le-am punctat in ordinea importantei acestora, de la cei mai inofensivi catre cei care impun vizita in service de urgenta, de multe ori martorii in cauza avand posibilitatea de a imobiliza masina. 

Din nou, mentionam ca martorii pot varia ca afisaj (culoare si chiar variatiuni ale modelelor inconitelor) de la un producator auto la altul. Unii martori de bord vw sunt foarte asemanatori cu martorii de bord bmw sau martorii de bord opel dar sunt si diferente notabile. Am incercat sa le detaliem pe cat posibil, pe un limbaj comun si simplu, fara a intra in detalii tehnice stufoase. 

* Fiecare martor va fi precedat in enumerarea de mai jos de un numar alocat. Acest numar conduce catre identificarea martorului respectiv in schema de mai sus. *

6. Tempomat/Cruise Control Adaptiv sau din popor, "Pilotul Automat"

Acest martor ne avertizeaza ca functia de cruise control este activa. Nu ar trebui sa apara involuntar, fara ca soferul sa initieze functia masinii - asta daca autovehiculul in cauza dispune bineinteles de aceasta. Recomandarea noastra este ca functia sa fie activata si utilizata doar in conditii favorabile, sigure si implicit, pe portiuni de drum care permit acest lucru. Odata activata, aceasta se poate dezactiva foarte usor, apasand pedala de ambreiaj/frana in cazul unei cutii de viteze manuale sau a franei in cazul unei cutii de viteze automate automate(sau direct din comutatorul de unde a fost si activata). Asta presupunand ca functia ar putea fi cumva, candva activata din greseala si se instaureaza panica. 

In functie de marca sau modelul masinii, martorul isi poate schimba spontan culoarea din verde in galben(55). Asta se intampla in cazul in care se depaseste viteza la care acesta a fost setat, devenind astfel inactiv - in stand-by - pana viteza de deplasare se va reduce la valoarea presetata. 

 

40. Martorul de frana de parcare

Acest martor se aprinde verde in cazul masinilor echipate cu frane de parcare electro-mecanice, atunci cand frana este activa. Culoarea poate varia insa in functie de marca autovehiculului. De regula la masinile cu frana de mana conventionala, pe cabluri, martorul este de culoare rosie. 

Frana se poate activa si automat, declasand martorul, in cazul unor masini echipate cu sistem de asistenta la urcarea in rampa. Aceasta se va dezactiva automat la punerea in miscare. (de ex. functia "Auto Hold" de la Volkswagen).

 

28. Martorul pentru asistenta la pastrarea benzii (lane assist)

Martorul in cauza nu este unul foarte intalnit de catre soferi deoarece reprezinta o functie pe care nu multe masini o detin, fiind o adaugire relativ recenta pe listele de optiuni. Se regaseste de regula pe masini din clasa premium sau pe masinile mai modeste dar de generatie noua. Atunci cand functia este activa, bordul va afisa un martor de culoare verde. In cazul depasirii benzii sau a altor situatii similare - depinzand de sistemul marcii respective si de complexitatea acestuia - martorul isi poate schimba culoarea in galben sau rosu, fiind insotit adesea si de avertizori sonori.

 In situatia aparitiei unor defectiuni, martorul va fi rosu si va fi insotit de mesaje pe afisajul bordului. 

 

18. Martorul ce solicita apasarea pedalei de frana

Martorul acesta este de culoare verde si este afisat atunci cand masina solicita apasarea pedalei de frana. Acest lucru se intampla in cazul in care dorim sa pornim o masina echipata cu o cutie de viteze automata sau sa dezactivam frana de mana electro-mecanica. Este asadar un martor dedicat masinilor care sunt echipate cu una sau ambele dintre cele doua optiuni anterior mentionate.

 

17. Martorul ce solicita apasarea pedalei de ambreiaj

 Martor de culoare galbena, asemanator ca imagine cu cel ce solicita apasarea pedalei de frana, care impune apasarea pedalei de ambreiaj, de regula pentru pornirea motorului autovehiculului. Nu este o functie obligatorie, depinde de la producator la producator daca este prezenta sau nu. 

 

46. Martorul modului ECO

Si de aceasta data un martor care nu este prezent decat pe anumite masini echipate cu aceasta functie. Din ce in ce mai multe masini din generatiile noi incep sa fie dotate standard cu astfel de sisteme. De regula ceea ce face acest sistem este sa reduca puterea motorului prin calculatorul masinii, inducand astfel un mod de rulare mai economic si mai putin poluant. Functia se activeaza si dezactiveaza de regula prin apasarea unui buton dedicat, de cele mai multe ori acesta fiind inscriptionat cu emblema martorului in sine. 

 

48*. Martorul motorului "rece"

Un martor dedicat motoarelor pe benzina, de culoare albastra, ce apare de fiecare data cand pornim motorul la rece. Acesta va ramane activ pana cand temperatura antigelului va ajunge la o temperatura minima pentru o exploatare sigura. Este recomandat ca pe perioada prezentei martorului sa fie adoptat un stil de condus linistit iar turatiile atinse sa fie limitate(~2500-3000 rotatii/minut).

 Atentie insa! Nu toate masinile dispun de aceasta functie. Daca acest martor nu apare la pornirea la rece, nu insemana ca recomandarile anterioare nu mai sunt valabile.

 

24. Martorul pentru bec de frana ars

Martor de culoare galbena ce indica defectiuni la sistemul de ilumanat la franare. Fie ca este vorba de un bec ars ori de un contact imperfect bazat pe motive coroziune la masini mai vechi, recomandarea este sa inspectati functionarea fizica a luminilor de franare pana sa porniti la drum, iar in cazul in care constatati nereguli, sa le remediati urgent. 

Atentie! Circularea cu probleme la sistemul de iluminat la franare poate atrage dupa sine consecinte grave atat din punct de vedere material, al sanatatii dumneavoastra cat si din punct de vedere legal.

 

23. Martorul de bec ars

Tot un martor de culoare galbena, similar ca si afisare cu cel dedicat becurilor de frana arse, care ne avertizeaza ca un bec din sistemul de iluminat al autovehiculului este ars ori nefunctional. In functie de masina si functiile prezente, martorul va fi insotit si de mesaje in afisajul bordului care, de cele mai multe ori, vor indica si sursa problemei. In orice caz, recomandam cu caldura verificarea fizica. Recomandarile noastre, desi consecintele nu sunt atat de grave ca in cazul becurilor de frana, sunt aceleasi ca la punctul anterior. 

 

4. Martorul ce indica nivelul scazut al lichidului pentru curatarea parbrizului

Subtitlul confirma deja indicatiile acestuia, adaugam astfel ca martorul este de culoare galbena si ca vine de regula insotit si de mesaje in afisajul bordului si/sau avertizori sonori. Recomandam cu caldura verificarea periodica si completarea nivelului lichidului de parbriz. Pot aparea oricand situatii neprevazute in care veti avea nevoie de lichid de parbriz suficient pentru a ajunge la destinatie. 

 

5. Martorul placutelor de frana 

De culoare galbena, acest martor este dedicat masinilor care dispun de senzori de uzura al placutelor de frana si se activeaza in momentul in care nivelul de uzura al placutelor este suficient de ridicat incat sa fie necesara inlocuirea acestora. Indica astfel nevoia unei vizite in service pentru verificari si remedieri. Spunem asta pentru ca, nu de putine ori, martorul se poate aprinde si in cazul unor defectiuni la nivelul senzorilor de uzura in sine, placutele putand fi la momentul respectiv inca in stare buna sau foarte buna. 

 

11. Martorul de bujii

De obicei de culoare galbena, acest martor indica functionarea bujiilor. (la motoare diesel, atuncic and punem contactul, martorul se aprinde ceea ce ne indica ca bujiile se preincalzesc( nu se recomanda pornirea motorului pana cand acel martor se stinge). Insa, totodata acest martor poate indica si alte probleme pe sistemul de aprindere ori injectie, de la marca la marca. Ex. la motoarele diesel cu injectie piezzo-electrica.

Daca martorul ramane aprins si este insotit si de alte simptome, se recomanda efectuarea unei vizite la service pentru identificarea problemei si remedierii acesteia.

 

21. Martorul de presiune anvelope

Martor de culoare galbena, ce se aprinde insotit de avertizori sonori si alte afisaje unde este cazul, atunci cand senzorii detecteaza o presiune scazuta intr-una sau mai multe dintre anvelopele autoturismului. Aceasta functie este optionala si se regaseste de regula pe masinile de generatie mai noua. Se recomanda efectuarea unei initieri de verificare a sistemului din calculatorul masinii iar daca acesta ramane inca activ, este indicata o oprire la cea mai apropiata vulcanizare. 

 

54. Martorul cutiei de viteze automate

Similar ori complementar celui de apasare al pedalei de frana, acest martor de culoare galbena avertizeaza in vederea apasarii pedalei de frana atunci cand selectorul modurilor de conducere(levier, maneta, buton) a fost mutat de pe pozitie P(modul parcare). 

 

2. Martorul de servo-directie

Martor de culoare galbena sau rosie, in functie de marca autoturismului sau de problema pe care acesta doreste sa o evidentieze. Dedicat grupului de servo-directie, martorul poate indica de la o eroare pasiva, intermitenta pe culoare galben ( dupa deconectarea bateriei se poate aprinde si stinge automat dupa ce masina va circula cateva sute de metri) si pana la defectiuni serioase la nivelul sistemului, caz in care martorul devine rosu si pot aparea si siptome fizice, cum ar fi incetarea functionarii servo-directiei. In orice caz, la orice simptom si aparitie a acestor martori - in special daca persista ori reapare inclusiv cel intermitent - se recomanda o vizita de urgenta la service. Problemele cele mai des intalnite provin de la modulul electronic al servo-directiei. Datorita varstei, coroziunii, la masinile mai vechi tind sa apara astfel de probleme. 

 

3. Martorul de airbag

Multi ne-am confruntat cu situatia in care ne-a aparut "femeia gravida" in bord. Ce incearca ea sa ne spuna este ca sistemul detecteaza o problema in sistemul de declansare ai airbagurilor masinii. De cele mai multe ori poate fi vorba de erori de comunicare, contacte imperfecte, mufe conectoare problematice si asa mai departe ( de ex. o problema des intalnita la grupul Volkswagen cu mufele conectoare de sub scaunele fata). Dar in egala masura poate fi vorba inclusiv de airbaguri declansate ori care lipsesc de-a dreptul. In acest caz, ar fi vorba despre masini implicate in accidente ce s-au soldat cu declansari de airbag-uri iar acestea nu au fost reparate corespunzator. In orice caz, problema trebuie verificata si remediata. Exista posibilitatea, ca pe perioada prezentei martorului in bord, airbag-ul desi prezent, sa nu se declanseze in caz de impact.

 Atentie! Verificarea de daunalitate este puternic recomandata chiar si in cazul in care martorul nu este prezent. In ziua de astazi se pot realiza tot felul de "artificii" care sa ascunda eventualele probleme la airbaguri ori centuri de siguranta!

Atentie! NU este indicat sa umblati la mufele sau firele de la airbaguri daca nu sunteti specialist pentru ca acest lucru poate declansa in mod accidental airbagul si va poate rani. Asemenea interventii se fac doar in service.

Atentie! Pentru verificarea masinii second hand inainte de cumparare puteti oricand apela la Inspectorul pe Teren prin WhatsApp la 0733461105 su din formularul disponibil aici.

35. Martorul sistemului de faruri adaptive

Martor dedicat strict masinilor care dispun de aceasta optiune(de regula la cele dotate cu faruri cu Xenon sau LED). Intervine si ne avertizeaza in cazul in care se detecteaza o problema la sistemul de reglare automata a farurilor. Problemele pot fi multiple - de regula de natura electronica - si destul de costisitoare de remediat.

Atentie! Sisteme fragile, bune indicatoare de eventuale daune la partea frontala a masinii. Se recomanda verificarea functionalitatii fizice inainte de cumparare, impreuna cu sistemul de spalare al farurilor, acolo unde este cazul! 

 

49. Martorul sistemului ABS

Martor ce indica probleme la sistemul de ABS. Martorul trebuie sa clipeasca intermitent atunci cand franam brusc si functia ABS devine activa, insa nu trebuie sa ramana niciodata aprins permanent. In caz contrar, acesta ne avertizeaza ca exista o problema si ca inclusiv sistemele de ABD, ESP ( in functie de marca, dotari, generatie tehnologica) nu vor functiona corespunzator, toate fiind interconectate - de cele mai multe ori, inclusiv martorii acestora vor fi prezenti. Se recomanda puternic o vizita in service, fiind o problema ce poate afecta grav siguranta circulatiei pe drumurile publice. 

 

41. Martorul prezentei apei in rezervorul de motorina

Martor dedicat masinilor echipate cu motoare diesel ce avertizeaza ca sistemul a sesizat o posibila prezenta a unei cantitati de apa care nu ar trebui sa fie acolo. Rularea in situatia data poate afecta functionarea motorului si se recomanda implicit vizita in service, unde cel mai probabil se va efectua o actiune de golire a sistemului de alimentare. 

 

57. Martorul nivelului de ulei de motor

Martorul poate fi de culoare galbena sau rosie

Galben: Nivelul uleiului a scazut sub nivelul recomandat si se recomanda inlocuirea acestuia ori completarea nivelului pana putem sa realizam schimbul. Asta ar insemna ca fie am depasit intervalul de service, fie avem o problema si masina a consumat ori pierdut o cantitate insemnata de ulei. Se recomanda vizita in service pentru verificari si remedieri. 

Rosu: Acesta vine insotit de regula si de mesaje pe afisaj si avertizori sonori. Poate indica presiune scazut la ulei si posibile probleme la pompa de ulei. In acest caz se recomanda oprirea imediata a motorului, uleiul nemaicirculand corespunzator prin motor si putand cauza efecte grave. Va trebui sa chemam platforma pentru a duce masina in service.

 

Observatii: Avertismentele si modul in care sunt afisate pot varia de la o masina la alta, in functie de marca ori functii. 

 

62. Martorul de motor

Martor de culoare galbena sau oranj ce indica probleme la motorul autoturismului. Potentialele probleme pot fi multiple. Acelasi lucru se poate spune inclsuiv despre posibilele simptome pe care acesta le poate prezenta. Se recomanda verificarea in service pentru a identifica problema. O diagnoza computerizata are sanse foarte insemnate sa conduca catre sursa ori sursele problemei. 

 Atentie! Pentru verificarea masinii second hand inainte de cumparare puteti oricand apela la Inspectorul pe Teren prin WhatsApp la 0733461105 su din formularul disponibil aici.

25. Martorul filtrului de particule

Martor si probleme implicite dedicate masinilor echipate cu motoare diesel. Acesta indica ca filtrul este infundat si ca necesita regenerare, curatare sau inlocuire. Problemele incep sa apara dupa un rulaj mai mare - dupa 200.000 km - sau prematur, in cazul in care masina a fost exploatata si intretinuta necorespunzator - situatie in care masina va avea probleme si la alte componente: turbosuflanta, supapa EGR, injectoare, etc). Solutiile si modalitatiile de interventie sunt multiple asa ca recomandarea claduroasa este sa vizitati un service!

Aceasta problema este foarte des intalnita la masinile diesel second hand care au in realitate mult mai multi kilometri decat cei raportati in bord. De foarte multe ori acest martor nu se aprinde la cumpararea masinii ci la cateva sute sau mii de kilometri dupa, pentru ca ca cel mai probabil vanzatorul i-a facut o regenerare fortata ca sa dispara martorul. Starea filtrului de particule se poate verifica insa cu un tester care arata presiunea diferentiala si/sau gradul de incarcare al acestuia daca masina raporteaza acest lucru.

De asemenea unii vanzatori recurg la anularea filtrului de particule si la resoftarea calculatorului masinii astfel incat acel martor nu mai apare niciodata aprins. Acest lucru este ilegal pentru ca schimba norma de poluare a masinii.

Daca nu va pricepeti la aceste verificari si doriti ca un specilist sa o verifice pentru dumneavoastra puteti apela la serviciul Inspector pe Teren.

 Atentie! Pentru verificarea masinii second hand inainte de cumparare puteti oricand apela la Inspectorul pe Teren prin WhatsApp la 0733461105 su din formularul disponibil aici.

29. Martorul catalizatorului

Martor de culoare galbena, oranj sau rosie - in functie de marca - ce indica probleme la nivelul catalizatorului ce echipeaza masina. Se recomanda vizitarea serviceului pentru diagnoza si remediere. 

 

32. Martorul acumulatorului

Martor ce indica ca avem o problema cu sistemul de incarcare al masinii. Poate fi vorba de o baterie descarcata, veche si uzata ori de un alternator uzat care nu mai efectueaza corect incarcarea acumulatorului. 

 

48. Martorul de temperatura ridicata a antigelului

Sau acel martor care apare atunci cand "iti fierbe motorul". Situatie in care motorul se supraincalzeste din cauza deficientelor de racire. Problemele pot fi multiple: lipsa lichid racire/antigel, termostat blocat, pompa de apa defectuoasa, traseu cu fisuri, etc. Se recomanda verificarea atenta in service.

 

19. Martorul blocatorului de coloana directie

Martor de culoare rosie ce ne avertizeaza ca volanul este blocat sau de eventuale probleme la nivelul coloanei ori contactului in sine. In multe situatii cand acest martor este prezent, autoturismul este imobilizat. Problemele pot varia tinand cont de diversi factori, fie ca vorbim de marca ori sursa, componenta problematica. Se recomanda vizita la service, in cazul in care autoturismul nu este imobilizat. 

 

56. Martorul amortizoarelor

Un martor dedicat autovehiculelor echipate cu ansambluri de suspensie pe baza de amortizoare electro-hidraulice. Fiind o optiune mai scumpa si disponibila de regula pe modele premium, nu este asadar foarte intalnita si nu suntem familiarizati cu martorul dedicat. De culoare rosie, acesta este afisat atunci cand se detecteaza o problema la sistemul de amortizare. Cauzele pot fi atat mecanice cat si electronice. Se recomanda vizita in service pentru inspectie. 

 

43. Martorul de service(Alb)

Martor ce ne indica ca s-a depasit intervalul presetat de efectuare a reviziei periodice la motor. Poate fi prezent drept martor, mesaj pe afisajul bordului sau ambele.