Mitul kilometrajului la o masina. Este rulajul tot ce conteaza?

Mitul kilometrajului la o masina. Este rulajul tot ce conteaza?

Masluirea numarului de kilometri la o masina este o practica obisnuita a samsarilor, nu doar in Romania, ci in orice tara in care legislatia privind reglementarea comertului cu masini lipseste sau este prea blanda. Mai mult decat atat, a crescut numarul celor care au un interes ca masina sa aiba afisati mai putini kilometri decat are in realitate.

Samsarii

Samsarii sunt cea mai cunoscuta categorie de oameni care ”ajusteaza” kilometrajul. in medie operatiunea ii costa 50 Euro, iar castigul poate fi cuprins intre 500 si 2.000 Euro la o masina la care kilometrajul este redus cu  100.000 km.

In orice caz, operatiunea este profitabila pentru vanzatorul de rea-credinta. Ajustarea kilometrajului este insotita adesea si de o cosmetizare temeinica a masinii (polish, spalat tapiteria) pentru ca ea sa para ca are kilometrajul afisat si ca reprezinta o afacere buna.

SAMSÁR ~i m. 1) Persoana care mijloceste o afacere negustoreasca; misit; comisionar; intermediar. 2) fig. Persoana care face din orice lucru obiect de negot.

In fond, samsarii sunt niste negustori care au invatat foarte bine sa se adapteze la cererea din piata, chiar si atunci cand asteptarile clientelei depasesc posibilitatile ofertei.

Asadar, samsarii au invatat sa indeplineasca asteptarile adesea nerealiste ale clientilor: masina ieftina si buna; rulaj mic si pret bun; masina rulata anterior de o bunicuta; masini uzate care arata ca scoase din showroom.

Utilizatorii de masini in leasing

O categorie mai noua este cea a masinilor achizitionate in leasing financiar si/sau operational. Prin contractul de finantare si utilizare soferul este limitat la un numar de kilometri anual, limita care atrage penalitati financiare atunci cand este depasita.

Astfel, persoane fizice cu masini cumparate in leasing sau chiar companii cu flote mai mari au tot interesul ca masinile sa aiba un kilometraj ajustat pentru interesele financiare ale utilizatorului.

in aceste cazuri este cel mai greu de aflat daca sunt reali kilometri sau nu, in special pentru ca masinile care au o astfel de provenienta sunt mai putin predispuse la ”ajustari”.

Care sunt riscurile?

Paradoxal, cu cat o masina este mai mult rulata, cu atat este mai scumpa. Acest lucru se intampla la masinile care au kilometrajul real ascuns. O masina rulata excesiv, ai carei kilometri au fost dati inapoi, este poate doar cu 10-15% mai ieftina decat una similara, dar cu kilometraj real, iar riscul de aparitie a unor defectiuni este foarte mare. Nestiind cati kilometri are de fapt o masina, nu stii niciodata daca schimbi consumabilele la timp si care componente sunt aproape durata de exploatare maxima (distributie, electromotor, motor) 

Pe de alta parte, o masina a carei singura problema sunt kilometri nereali se va comporta corespunzator la capitolul siguranta si rezistenta a structurii, riscul de deces sau vatamare corporala grava in caz de accident fiind mai mic decat intr-o masina cu kilometraj real, dar facuta din bucati.

Desi nu exista o autoritate sau un service care sa certifice cu adevarat numarul de kilometri parcursi de o masina, InspectorAuto.ro incurajeaza verificarea istoricului de daune online, in prima instanta, iar apoi verificarea fizica a masinii intr-un service de marca. Ambele solutii de verificare sunt integrate pe InspectorAuto.ro.

In acest fel, folosind toate mecanismele de verificare disponibile, riscul de a lua plasa cu o masina scade considerabil. Folosirea acestor instrumente de verificare este cu atat mai importanta cu cat 6 din 10 masini la mana a doua au vicii ascunse, dupa cum InspectorAuto.ro a aratat in acest studiu privind onestitatea vanzatorilor de masini. 

InspectorAuto.ro este primul instrument online care permite verificarea imediata a istoricului autovehiculelor dupa vin sau seria sasiu. Astfel, cumparatorii de masini rulate sunt mai bine informati si riscul de a da banii pe ”o ajustata” sunt mai mici.